گلخورک | ماهی که دست دارد و ‏به مرور دو زیست میشود
نوشته شده توسط : badsa

گلخورک

گلخورک ماهی‌ای است که دست دارد و ‏به مرور دو زیست میشود. اجدادش از نخستین موجوداتی بودند که از آب به خشکی مهاجرت کردند و آبشش‌هایشان به شش ‏تغییر کاربری دادند. این ماهی عجیب و کوچک با دیدن شما در هنگام مد آب می‌جهد و فرار می‌کند .ماهى‌هاى خشک و گلخورک ‌ها که ماهیان خزنده نیز نامیده مى‌شوند، از گونه‌هاى آشنا و دائمى زیستگاه‌هاى مانگرو (جنگل حرا) در جزیره قشم به شمار مى‌روند.

تصویری از گلخورک در میان گل و لایتصویری از گلخورک در میان گل و لای

گلخورک چگونه بوجود می آیند؟

گلخورک ‌ها در دالان‌ها و حفره‌هایى که در گل و لاى محل رویش درختان حرا به وجود مى‌آیند زندگى مى‌کنند و در هر دو حالت جزر و مد دریا فعال هستند و جزء معدود ماهیان‌اند که بیشتر اوقات خود را خارج از آب مى‌گذرانند.رد پای این ماهی در ساحل بسیار دیدنی است.

تصویری از جنگل حراتصویری از جنگل حرا

گلخورک‌ها از سخت‌پوستان ریز یا بقایاى گیاهى و آبزیان کوچک تغذیه مى‌کنند و خود نیز در چرخه حیات غذاى بسیارى از پرندگان آبزى، انواع ماهیان جنگل‌هاى حرا در جزیره قشم هستند. وجود گلخورک‌ها در کنار ده‌ها نوع پرنده و ماهیان ریز و درشت باعث ایجاد نظمى دلپذیر در چرخه زنجیره غذایى موجودات جنگل‌هاى حرا شده و علاقه‌مندان بسیارى را در تور قشم براى تماشاى اعجاز طبیعت در جنگل‌هاى دریایى حرا به سوى خود مى‌خوانند.

گلخورک‌ها با ایحاد حفره در بستر جنگل‌هاى حرا موجب رسیدن اکسیژن به ریشه‌هاى فرو رفته در گل و لاى محل رویش حرا و ادامه حیات آنها مى‌شوند.و لذا این ماهی ها در واقعا شاهرگ حیاتی گیاهان جنگل حرا می باشند.تصویری از گلخورک در میان گل و لایتصویری از گلخورک در میان گل و لای

زیستگاه طبیعی قشم هر بازدید کننده ایی را محو خود میکند و البته دیدن این جانواران و ماهیان در کنار زیبایی جنگل حرا میتواند یکی از زیباترین لحظات زندگی شما را رقم زند .

ما شما را به دیدن جنگل حرا دعوت میکنیم و میتوانید با یک دوربین ساعت های زیادی را در این قسمت بگذرانید مخصوصا در زمان غروب آفتاب که آسمان و دریا بهم میپیوندند و البته گلخورک را نیز فراموش نکنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

منبع : hotelplusme





:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: